Back to the Roots.

Born on the Track.

Wie Le Mans zegt, zegt de 24 uur van Le Mans. Als het over deze legendarische 24 uursrace gaat, is de link met Porsche snel gemaakt. Deze twee zijn namelijk onlosmakelijk met elkaar verbonden.

Le Mans Beeld 1

Le Mans

Porsche debuteerde in 1950 in de autosport in het Franse Le Mans. Met in totaal 19 algemene overwinningen, is Porsche het succesvolste merk in deze autosportklassieker. Daarbij hebben veel Nederlandse coureurs een belangrijke rol gespeeld. Zo won Gijs van Lennep de race maar liefst twee keer met een Porsche, in 1971 en in 1976. Le Mans is voor Porsche altijd de perfecte plek geweest om ontwikkelingen en technologieën te testen, tot op de dag van vandaag. Baanbrekende innovaties zoals de geperforeerde remschijf en de turbo en hybride technologie werden getest tijdens ‘de zwaarste race ter wereld’ voordat ze werden toegepast in productiemodellen.

Le Mans Beeld 2

Geschiedenis op straat

Het ‘Circuit de La Sarthe’ van de 24 uur van Le Mans is ruim 13 kilometer lang en daarmee een van de langste circuits ter wereld. Het maakt gebruik van lokale wegen. Het langste rechte stuk, ‘La ligne droite des Hunaudières’, is onderdeel van de D338, de weg van Le Mans naar Tours. Op het permanente gedeelte van het circuit bevinden zich de ‘Porsche Curves’ voor veel coureurs de favoriete bochten. Iedereen kan het unieke circuit van de 24 uur van Le Mans zelf ervaren, zowel op vier als op twee wielen, of in een kart. Op het circuitterrein bevindt zich ook een Porsche Experience Center. Hier zijn onder meer rijtrainingen van Porsche Track Experience te boeken. Ga naar lemans.org voor meer informatie.

Le Mans Beeld 5
Le Mans Beeld 3
Le Mans Beeld 4
De Porsche 911 GT3 RS laat alleen al met zijn enorme achtervleugel zien dat hij klaar is voor het circuit. Het is een ultieme sportwagen van Porsche, zowel op het circuit als de openbare weg.

Straat en circuit

Door de jaren heen heeft Porsche veel modellen gebouwd, waarin de invloed van het circuit zichtbaar en vooral voelbaar was. De Porsche GT1 Strassenversion uit 1997 laat zien hoe dicht straat en circuit bij elkaar kunnen liggen. Ondanks de iets teruggetunede motor van de straatversie ten opzichte van de racewagen, was dit in alle opzichten een ware racewagen voor de openbare weg. Ook de hybridetechnologie werd voor op het circuit ontwikkeld. De 918 Spyder hypercar uit 2013 liet met zijn verfijnde hybridetechnologie zien dat elektrificatie niet alleen voor extra efficiency zorgt, maar dat ook het rijplezier en de prestaties er letterlijk een boost door krijgen. De 911 GT3 RS van de huidige generatie (992) is het meest recente voorbeeld van een Porsche die weliswaar is toegestaan op de openbare weg, maar die op het circuit volledig in zijn element is. Dit extreme, lichtgewicht model beschikt onder meer over een actieve achtervleugel, waardoor de downforce op de achteras variabel is.

Een bezoek aan Le Mans is zeker de moeite waard. Treed in de voetsporen van legendarische racecoureurs en ervaar Le Mans op z’n best: op het circuit.

Le Mans Beeld 7
Naar overzicht
Routes downloaden